Saturday, June 26, 2010
Tuesday, June 22, 2010
SAMBUNGAN JAWAPAN BAHAGIAN E
B PERBANDINGAN DALAM TAHUN
TAHUN 2006 -PALING BANYAK MERUJUK KEPADA PONTENG SEKOLAH DENGAN BILANGAN PELAJAR 24 840 ORANG PELAJAR ATAU 21.72 %
PALING SEDIKIT ( TOLONG NYATAKAN ANGKA MUTLAK DAN %)
TAHUN 2007 -PALING BANYAK -KURANG SOPAN ( TOLONG NYATAKAN ANGKA MUTLAK DAN %)
PALING SEDIKIT ( SAMA SEPERTI DI ATAS )
KESIMPULAN
LANGKAH-LANGKAH MEMBENDUNG SALAH LAKU DISIPLIN PELAJAR SEKOLAH WAJAR DIBENDUNG BAGI MENGELAK BERLAKU PENINGKATAN KES YANG MEMBERI KESAN KEPADA PERTAMBAHAN MASALAH SOSIAL
TAHUN 2006 -PALING BANYAK MERUJUK KEPADA PONTENG SEKOLAH DENGAN BILANGAN PELAJAR 24 840 ORANG PELAJAR ATAU 21.72 %
PALING SEDIKIT ( TOLONG NYATAKAN ANGKA MUTLAK DAN %)
TAHUN 2007 -PALING BANYAK -KURANG SOPAN ( TOLONG NYATAKAN ANGKA MUTLAK DAN %)
PALING SEDIKIT ( SAMA SEPERTI DI ATAS )
KESIMPULAN
LANGKAH-LANGKAH MEMBENDUNG SALAH LAKU DISIPLIN PELAJAR SEKOLAH WAJAR DIBENDUNG BAGI MENGELAK BERLAKU PENINGKATAN KES YANG MEMBERI KESAN KEPADA PERTAMBAHAN MASALAH SOSIAL
JAWAPAN KEPADA BAHAGIAN E
PENDAHULUAN
JADUAL MENUNJUKKAN SALAH LAKU DISIPLIN PELAJAR PADA TAHUN 2006 DAN 2007.
sEBAB?
KEMAJUAN DALAM MEDIA CETAK DAN ELEKTRONIK MENYUMBANGKAN KEPADA PENINGKATAN KES SALAH LAKU DISIPLIN DI SEKOLAH.
A PERBANDINGAN (ANTARA TAHUN )
-JUMLAH KESELURUHAN (-NYATAKAN : JUMLAH TAHUN 2006 ADALAH LEBIH BANYAK BERBANDING PADA TAHUN 2007)
2006 - 114 352 ORANG PELAJAR
2007 - 110 900 0RANG PELAJAR PERBEZAAN -3452 ORANG PELAJAR
PALING BANYAK TAHUN 2006 DAN 2007
2006 -PONTENG SEKOLAH - NYATAKAN BILANGAN (ANGKA DAN PERATUS)CONTOH :
24840 ORANG PELAJAR ATAU 21.72% DARIPADA 114 352 ORANG PELAJAR
2007 - KURANG SOPAN
JADUAL MENUNJUKKAN SALAH LAKU DISIPLIN PELAJAR PADA TAHUN 2006 DAN 2007.
sEBAB?
KEMAJUAN DALAM MEDIA CETAK DAN ELEKTRONIK MENYUMBANGKAN KEPADA PENINGKATAN KES SALAH LAKU DISIPLIN DI SEKOLAH.
A PERBANDINGAN (ANTARA TAHUN )
-JUMLAH KESELURUHAN (-NYATAKAN : JUMLAH TAHUN 2006 ADALAH LEBIH BANYAK BERBANDING PADA TAHUN 2007)
2006 - 114 352 ORANG PELAJAR
2007 - 110 900 0RANG PELAJAR PERBEZAAN -3452 ORANG PELAJAR
PALING BANYAK TAHUN 2006 DAN 2007
2006 -PONTENG SEKOLAH - NYATAKAN BILANGAN (ANGKA DAN PERATUS)CONTOH :
24840 ORANG PELAJAR ATAU 21.72% DARIPADA 114 352 ORANG PELAJAR
2007 - KURANG SOPAN
TUGASAN MINGGU KE 23
KEPADA SEMUA PELAJAR , CARI ARTIKEL,KERATAN AKHBAR , MAJALAH BERKAITAN TEKNOLOGI HIJAU.UNTUK PERBINCANGAN PADA ISNIN (28/6/2010)
Tuesday, June 1, 2010
CARA JAWAB BAHAGIAN E
Bahagian E ( Taksiran Grafik)
1. Skima Pemarkahan keseluruhan
Maklumat ini dapat memberi gambaran umum kepada pelajar tentang cara dan bilangan isi yang diperlukan. Pelajar dapat menjawab tugasan soalan berdasarkan panduan skima yang betul.
2. Teknik Mengembangkan Isi
Secara umum, isi perlu dkembangkan dengan cara berikut;
i. Jika Melibatkan Perubahan Data Angka
a. Idea /Isi : melibatkan pola peubahan data
b. Data asas
c. Analisis data ( dalam data angka dan %)
d. Alasan ( jika diminta dalam soalan)
ii. Bandingan Data dalamTahun yang Sama
a. Data Teritnggi
X
b. Data Sederhana Z
Y
c. Data terendah/terkecil
Pelajar dibimbing untuk membandingkan x, y atau z. Teknik ini dapat membantu pelajar menguasai teknik mengembangkan isi semasa latihan /peperiksaan.
(lampiran jadual)
iii. Hubung kait data antara 2 jadual.(STPM2006)
Perlu membandingkan pola data bagi perkara yang sama untuk kedua-dua jadual.
a. Misalnya pola kawasan penanaman koko menurun, dan hasil pengeluaran koko meningkat.
b. Pola kawasan penanaman kepala sawit meningkat, hasil pengeluaran sawit juga meningkat.
1. Skima Pemarkahan keseluruhan
Maklumat ini dapat memberi gambaran umum kepada pelajar tentang cara dan bilangan isi yang diperlukan. Pelajar dapat menjawab tugasan soalan berdasarkan panduan skima yang betul.
2. Teknik Mengembangkan Isi
Secara umum, isi perlu dkembangkan dengan cara berikut;
i. Jika Melibatkan Perubahan Data Angka
a. Idea /Isi : melibatkan pola peubahan data
b. Data asas
c. Analisis data ( dalam data angka dan %)
d. Alasan ( jika diminta dalam soalan)
ii. Bandingan Data dalamTahun yang Sama
a. Data Teritnggi
X
b. Data Sederhana Z
Y
c. Data terendah/terkecil
Pelajar dibimbing untuk membandingkan x, y atau z. Teknik ini dapat membantu pelajar menguasai teknik mengembangkan isi semasa latihan /peperiksaan.
(lampiran jadual)
iii. Hubung kait data antara 2 jadual.(STPM2006)
Perlu membandingkan pola data bagi perkara yang sama untuk kedua-dua jadual.
a. Misalnya pola kawasan penanaman koko menurun, dan hasil pengeluaran koko meningkat.
b. Pola kawasan penanaman kepala sawit meningkat, hasil pengeluaran sawit juga meningkat.
Subscribe to:
Posts (Atom)